En liten dose mindfulness

I en verden som bare snurrer fortere og fortere er det lett å løpe fra en ting til en annen uten å egentlig være tilstede. Det er så mye man skal rekke; skole eller jobb, avtaler med venner, trening, sosiale medier osv. Hvor ofte stopper du opp og legger merke til det som skjer akkurat nå?

Flere og flere føler seg stressa i hverdagen og glemmer å puste med magen, og jeg er selv en av dem. Det er mye snakk om mindfulness, å leve i øyeblikket og å være tilstede her og nå. Så hvordan kan du gi kroppen og hodet en liten pustepause? En metode er å rette oppmerksomheten på pusten. Pusten er der alltid, uansett hvor mye som skjer rundt deg. Ved å rette oppmerksomheten på pusten er du tilstede her og nå, og for noen øyeblikk styrer du tankene dine slik at de er fokuserte på det som skjer med kroppen og pusten din og ikke på alt annet. Et lite friminutt for tankene, og en mulighet til å senke skuldrene.

Forslag til hvordan du kan gjøre det:

  • Start med å finne en komfortabel sittestilling. Du kan sitte på en stol eller på en pute, det eneste som er viktig er å sørge for en rett rygg. Lukke øynene helt eller delvis.
  • Kjenn etter hvordan kroppen din har det og prøv å slappe av. Bli nysgjerrig på hva som skjer i kroppen her du sitter, og kjenn setet som er i kontakt med stolen eller gulvet. Slapp av der du kjenner spenninger. Pust.
  • Fokuser på pusten. Legg merke til pusten din slik den er nå. Du trenger ikke å endre den på noen måte. Er den rask eller langsom? Hakkete eller jevn? Dypt nede i magen eller kun oppe i brystet? Kjenn etter hvordan pusten føles når den kommer inn og ut av kroppen. For å gjøre det enklere kan du legge en hånd på magen eller brystet slik at du kan kjenne hvordan pusten hever og senker seg under hånden.
  • Observer tankene dine. Når du sitter her og fokuserer på pusten vil du oppleve at tankene vandrer, det er helt naturlig. Dersom du merker at du tenker på noe annet så bare legg merke til det og gå tilbake til pusten. Bli her så lenge du ønsker, gjerne 5-10 minutter, men selv 1 minutt er bedre enn ingenting.
  • Kjenn etter på nytt. Etter at du har sittet i noen minutter så ta et øyeblikk til å kjenne etter hvordan kroppen har det nå. La deg selv slappe av litt, og rett deretter oppmerksomheten til hva som skjer rundt deg. Avslutt med å gi deg selv ros for å ha tatt deg denne lille pustepausen i hverdagen.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s