Oppdatering nyttårsforsetter – status et halvt år etter

Yoga_Girl

Da var et halvt år gått, og det er på høy tid å ta en status på hvordan det er gått med nyttårsforsettene. Da jeg bestemte meg for dem tenkte jeg at det var veldig ambisiøse forsetter, og at jeg mest sannsynlig ikke ville klare det. Men nå når jeg ser tilbake så har det faktisk gått overraskende bra!

  • Bli fullblods vegetarianer og ikke se tilbake

Dette har faktisk gått over all forventning. Fra den 01.01.2013 har jeg kun spist kjøtt/fisk en gang, og det var ved feiringen av 30 års dagen min på Statholdergaarden den 01. mars. Ellers har jeg vært helt uten alt av fisk/kjøtt/skalldyr, og det har gått kjempebra. Jeg har aldri angret på valget, og har faktisk synes at det har vært mye lettere enn jeg trodde det skulle bli. Yay! 🙂

  • Bruke mer tid på yoga, meditasjon og de tingene som gjør meg godt – og mindre tid på ting som ikke gir meg like mye som festing

Jeg har definitivt steppet opp yogatreningen, og begynte faktisk 2013 med en yoga challenge om å gjøre yoga hver dag i hele januar. Jeg klarte det ikke helt, men gjorde yoga 26 av 31 dager totalt. Ikke så verst! Ellers har jeg vel i snitt gjort yoga 3-4 dager i uka siden det. Jeg har fortsatt ikke en fast morgenpraksis, men jobber med saken. Når det gjelder festingen så kan man trygt si at det er kuttet ned på – mer om det senere.

  • Ta enda bedre vare på menneskene rundt meg – både kjente og ukjente

Her har jeg definitivt prøvd, men kan bli enda flinkere. Jeg forsøker å engasjere meg i en del frivillig arbeid og er bl.a. besøksvenn via Røde Kors. Jeg prøver å stille opp for vennene mine, ta vare på familien og være hjelpsom med kjente og ukjente i hverdagen. Jeg merker at det er lettere å tenke på dette på «gode dager» der man uansett har topp energi, men at jeg har en vei igjen å gå på de dagene som ikke er like lette. (Spesielt gjelder dette de dagene i måneden som de fleste jenter ikke er føler seg helt på topp.) Jeg forsøker å gjøre en praksis som kalles «The six times book» der jeg seks ganger om dagen sjekker hvordan jeg har tenkt/snakket/handlet ift. ulike moralske leveregler. Dette er en stor hjelp til å holde fokus på å hjelpe andre, og å få bukt med de tankene som ikke akkurat er hjelpsomme eller viser medfølelse for andre. Tanken er at den måten du tenker på, snakker og behandler andre på er det som bestemmer hvordan du opplever den verdenen du lever i – og dermed hvordan livet ditt er. Dersom du synes dette høres spennende ut – sjekk ut denne siden. 

  • Ved slutten av året skal jeg ha en morgenyoga praksis hver dag

Dette er nok det punktet der jeg mangler mest – men så har jeg jo enda et halvt år igjen. I begynnelsen av året var jeg veldig flink, og så har jeg hatt noen få gode perioder siden det – men alt i alt vil jeg nok si at på dette punktet må jeg si at jeg ikke har hatt noen stor fremgang.

  • Meditere hver dag. Bygge gradvis opp fra en 5 min. meditasjon til en 20 – 30 min meditasjon.

Jeg har en meditasjonspraksis som har blitt gradvis bedre og bedre. Jeg mediterer nå stort sett hver eneste dag. Jeg begynte med 5 minutter, deretter økte jeg til 10 minutter, og nå kan jeg klare opptil 15 minutter. Da er det med et lydbånd i bakgrunnen som guider – uten dette er jeg på 10 minutter alene. For mange kan nok dette høres lite ut, men jeg øker i mitt eget tempo og er veldig nøye på at jeg skal være tilstede og fokusert under hele meditasjonen. Jeg kunne kanskje sittet lenger, men da ville tankene mine flydd frem og tilbake – og det er ikke poenget med meditasjon. Jeg gjør nå en «preliminary» meditasjon der jeg visualiserer læreren min og tenker på hans gode kvaliteter m.m. og deretter en «Sky body» meditasjon der man visualiserer at kroppen forandres til å kun bestå av lys.

  • Drikke mindre alkohol – max 1 gang i uka. dvs. at dersom jeg tar 1 glass rødvin en fredag så skal jeg ikke drikke noe de andre dagene.

Her har det kanskje skjedd den mest dramatiske endringen. Jeg holdt alkoholinntaket på et lavt nivå i januar, og halve februar. Rundt bursdagen min ble det mye feiring, og det ble alkohol flere dager på rad i forbindelse med det. Etter feiringen var over kjente jeg at jeg trengte en pause, og tok da en hvit måned i mars. I midten av april bestemte jeg meg til slutt for å slutte helt med alkohol. For meg er det en stor beslutning, og det er noe jeg har tenkt på lenge men som jeg ikke trodde jeg kunne klare. Jeg så mange fordeler ved å slutte, men det er ikke bare bare når det er noe som er så sosialt akseptert at det å ikke drikke blir sett på som veldig merkelig. Men til slutt bare bestemte jeg meg for at jeg ikke kan la være å ta det valget fordi det kanskje er litt annerledes og vanskelig – det føles rett og er noe som vil ta praksisen min til et helt nytt nivå. Siden den 18. april har jeg ikke rørt alkohol og det er nå altså 3 måneder siden! 😀

  • Være flinkere til å ta tid for meg selv der jeg ikke gjør noe, men kun slapper av

Her har jeg forsøkt å være flink – men kan bli bedre. Jeg har oftere dager der jeg kun drar på yogatrening og så hjem – istedenfor å booke enda en avtale før eller etter – men det er nok fortsatt rom for å kunne ha en  litt mindre fullpakket sosial kalender…

  • Begynne å undervise yoga på yogastudio ila. våren 2013

Jeg holdt min første yogatime sammen med to andre instruktører i slutten av april. Vi delte opp timen slik at vi hadde en del hver, og i ukene etter roterte vi slik at vi alle hadde instruert begynnelsen, midten og slutten. Så den 05. juni hadde jeg min første time alene. Det kom litt brått på for jeg skulle egentlig ha time sammen med en annen, men da hun ikke kunne så holdt jeg den alene – og det gikk kjempebra! Siden da har jeg hatt time hver uke 🙂 Det er en helt fantastisk følelse å endelig ha nådd det målet – og jeg synes det er utrolig gøy å få lov til å undervise. Så langt har jeg fått gode tilbakemeldinger fra de som kommer på timene – og jeg tenker at jeg utover høsten ønsker å utvide til å holde to timer i uken. I tillegg har jeg en yogatime i uka på jobb – kjempemoro!

Alt i alt synes jeg at jeg har vært god på å holde forsettene – og jeg har faktisk fått til noe jeg ikke turte å engang ha med – nemlig det å kutte ut alkohol helt! Jeg er stolt av meg selv og det jeg har fått til, og resten av halvåret skal jeg fortsette å jobbe mot de forsettene jeg ikke helt har taket på enda.

Hvordan har det gått med dine nyttårsforsetter?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s